Is Instagram fake? In gesprek met Anna Ustian

Bron Foto: @cirodeniro

‘Zeg je rondingen, tatoeages en knap, dan zeg je Anna Ustian,’ omschrijft FHM de 21-jarige Anna in de FHM500. Anna verkreeg met haar Instagramaccount @floatingcoffee veel volgers en werd hierdoor bestempeld als ‘instafamous’. Ze zette iedereen dan ook versteld toen zij een filmpje op YouTube plaatste over de diepe grotten van Instagram die niemand zal vertellen. Voor The Social Runway doet Anna haar verhaal. 

“Ik ben opgegroeid in een dorp vlakbij Arnhem en ik was altijd anders dan anderen op school. Tussen alle kinderen met blonde haren en blauwe ogen, was ik dat lelijke eendje met overmatig, donker haargroei. Hierdoor werd ik gepest en hoorde ik nooit bij de populaire kinderen. Toen de periode aanbrak dat meiden van mijn leeftijd uitgingen, zat ik binnen. Ik ben opgevoed als Jehova’s getuige en mocht veel dingen niet. Hierin hadden mijn beste vriendin Heelin en ik elkaar gevonden. Wij ontmoetten elkaar in de eerste klas van de middelbare school en door onze gelijkenissen zochten we elkaar al best snel op. Ook zij was met haar donkere haren een vreemde eend in de bijt en ook zij mocht veel dingen niet door haar strenge opvoeding. Omdat we samen zo veel binnen zaten, zochten we een uitlaatklep en die vonden we in het maken van foto’s. We maakten veel foto’s van elkaar, staken veel tijd in het bewerken en we plaatsten die foto’s uiteindelijk op onze Tumblr pagina’s.

“Op school was ik dat lelijke eendje met overmatig haargroei”

Tumblr is een vrijzinnig platform, alles kan. Je kunt makkelijk stuitten op foto’s van blote tieten en dat is daar gewoon oké. De foto’s zijn dan ook niet ordinair, maar eerder artistiek, of zoals ze dat in die community zeggen: de foto’s zijn ‘tumblr’. Al gauw merkten we dat onze foto’s leuk werden bevonden en kregen we duizenden volgers. Toen later Instagram werd gelanceerd, namen we een groot deel van die volgers mee. Tumblr is daarom een van de redenen dat ik zo veel volgers op Instagram heb. In tegenoverstelling tot de vrijheid die Tumblr biedt, is een foto van een zichtbare tepel op Instagram al verboden. Toch vind ik Instagram wel persoonlijker. Op je Tumblr-pagina kun je ook veel foto’s van anderen plaatsen, maar je Instagram-pagina is echt van jou.

Op Tumblr, maar ook op Instagram plaatste ik veel foto’s van m’n lichaam. Ik had het voordeel dat ik geen populair meisje was, want hierdoor deed het er niet toe wat ik plaatste. Mensen vonden me toch al raar. De puberteit had me best goed gedaan, ik veranderde van lelijk en misvormd naar een volgroeide vrouw dus ik kreeg juist een soort bewijsdrang tegenover die mensen. Wacht maar, jullie gaan dalijk allemaal naar mij kijken, dacht ik. Maar het was ook een soort compensatie tegenover mezelf. Ik ben geen doorsnee, burgerlijk meisje; ik kan niet goed koken, niet goed de was doen, maar ik bruis van de creativiteit en merkte dat ik het vermogen had om mensen te prikkelen. Mijn foto’s staan best in contrast met mijn opvoeding als Jehova’s getuige, omdat rode lippenstift daar al als uitdagend wordt gezien. Ik heb daarom het idee dat hoe strenger je bent opgevoed, hoe nieuwsgieriger je wordt om dingen uit te proberen en je grenzen op te zoeken.

“Ik kan niet goed koken of de was doen, maar ik weet wel hoe ik mensen kan prikkelen”

Rond mijn zestiende lagen mijn ouders in een scheiding. Daardoor waren zij vooral met zichzelf bezig en wisten ze niet precies wat ik online uitspookte. Mijn moeder is wat vrijer van geest, dus zij kon mijn creativiteit wel waarderen wanneer ze iets opving, maar mijn vader hield ik op afstand. Mijn twee jaar jongere zusje vond me maar heftig. Zelf was zij erg braaf dus begreep ze me niet. Ik zat op dat moment op B Academy, maar ik werd gewoon mentaal ziek van school. Ik kon het niet. Mijn zusje was ook degene die er achter kwam dat ik mezelf pijnigde. Ze zag de krassen op m’n arm en vertelde het m’n moeder. Mijn moeder bleef heel kalm en nam me mee naar de dokter, waarna ik werd opgenomen in het crisiscentrum en gediagnosticeerd werd met een beginnende psychose. Eigenlijk heb ik dit nooit eerder zo openbaar verteld, ik zei altijd dat het niet goed met me ging. Ik wist niet hoe ik om moest gaan met mijn emoties. Zelfpijniging is een verslaving, je wilt iets anders voelen dan mentale pijn of verwarring. Dat is iets wat je niet op social media ziet, maar wat wel gewoon mijn echte leven is. Ik ben toen begonnen met het volgen van verschillende soorten therapieën en spirituele therapie heeft mij echt het laatste zetje gegeven om te weten dat ik beter ben dan die verwarde gedachtes en gevoelens.

Drie jaar geleden begon ik met modellenwerk. Een fotografiestudent die ik toen via via kende, stelde voor om foto’s te gaan maken. Samen met hem en zijn vriendin die visagie studeerde, deden we een soort vintage shoot. Dit beviel zo goed dat we drie weken later weer een shoot deden en daarna weer. Die foto’s heb ik vervolgens online gezet en ineens krijg ik allemaal reacties van fotografen die ook geïnteresseerd waren om samen te werken. Ik heb toen anderhalf jaar besteed aan het opbouwen van een portfolio, soms kreeg ik reiskostenvergoeding, maar soms was het ook helemaal onbetaald. Op mijn negentiende kreeg ik mijn eerste echte klapper: een shoot voor de Bijenkorf. Vanaf dat moment stond mijn portfolio sterk en heb ik doorgepakt. Betaalde klussen stroomden binnen, waardoor ik er echt van kon leven. Voor iemand die niet naar school wil, kwam dit natuurlijk heel goed uit, maar alleen model zijn is nooit mijn passie geweest. Ik ben op school dan misschien dat domme meisje dat niet kan leren, maar ik weet dat ik sociaal van goede waarde ben.

 Doordat mijn modellenwerk zo goed liep, liep mijn Instagramaccount ook goed. Ik had veel volgers, veel likes, maar de druk werd hierdoor wel hoger. Iemand met een 9 tot 5 baan ervaart ook werkdruk, maar is aan het eind van de maand wel verzekerd van een vast bedrag. Geld verdienen met Instagram is zo vrij. Ik sta niet op om naar werk te gaan, wetende waar ik aan toe ben, ik sta op met de gedachte ‘hoe ga ik mensen vandaag eens entertainen’. Dat dit werk ook heel persoonlijk is, deed mij nog het minst. Ik koos er zelf voor om mij zo bloot te stellen, dus dan mogen mensen daar best wat van vinden. Maar de negatieve reacties vielen heel erg mee. Vroeger kreeg ik die vaker, maar dat was omdat ik ze ook voedde. Er konden zo veel lieve dingen worden gezegd onder mijn foto, maar zodra iemand iets negatiefs reageerde, kreeg ik de drang om mij hier tegen te verdedigen. Dus wat liet ik toen aan iedereen zien? Dat wanneer jij een negatieve reactie plaatst, ik je aandacht geef. Toen ik dit eenmaal besefte heb ik het heel anders aangepakt. Nu verwijder ik dit soort reacties en blokkeer ik het account. Dit werkt zo goed. Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst een negatieve reactie heb gekregen.

Ondanks dat kreeg ik toch de drang om de video op te nemen over de diepe grotten van Instagram, of eigenlijk over de realiteit rondom Instagram. Ik merkte dat meiden die ik ken van vroeger steeds meer blotere foto’s gingen plaatsen, omdat ze dachten dat dit blijkbaar nodig was om groot te worden op Instagram. Ook kreeg ik wel eens berichtjes van meisjes waarvan hun vriendjes mijn foto’s mooi vonden, waardoor zij onzeker werden en zich afvroegen hoe ze meer als ik konden worden. Ik voel me dan verantwoordelijk om te zeggen dat er veel meer speelt achter die perfecte Instagram feed. Want kijk nou naar me, ik ben een meisje dat haar studie niet af heeft gemaakt en ook nog eens kampte met lichtelijke, psychische problemen. Dat zien die meiden niet. Ik liep hier zo mee in m’n hoofd, dat ik op een avond besloot om de webcam aan te zetten en hier over ben gaan praten. Mensen reageerden hier zo positief op. Ik kreeg zelfs berichtjes van mensen die hetzelfde doen als ik en die het met me eens zijn. Ik denk dat anderen het nooit eerder zo hebben uitgesproken omdat het beter is voor je imago om de schijn op te houden, dat je een heel tof leven leidt en alleen maar leuke dingen doet. Zo zijn mensen gewoon. Je gaat ook niet je vuile was op Facebook zetten.

“Het is beter voor je imago om de schijn op te houden, je gaat ook niet je vuile was op Facebook zetten”

Dat ik nu minder blote foto’s plaats en meer bezig ben met foto’s van mijn kunst, heeft niet echt te maken met die video. Die blotere foto’s waren met name een kans om mijn portfolio uit te breiden. Nu ik hier tevreden mee ben, wil ik me gaan richten op andere zaken waar ik ook veel voldoening uithaal. Sinds een paar maanden schilder ik en verkoop ik ook mijn schilderijen. Ik ben door die switch wel een zo’n honderd volgers verloren op Instagram. Ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik hier eerst best wel van baalde, je krijgt dan meteen het idee dat je iets verkeerd doet. Maar toen m’n vriend zei dat dit waarschijnlijk perverts waren die alleen maar voor de blotere foto’s kwamen, kon ik het meer relativeren. En ik denk dat ik door mijn kunst ook juist weer andere volgers kan trekken, omdat ik een nieuwe kant van mezelf laat zien.

Ik zeg niet dat ik nooit meer shoots ga doen, maar ik ben wel kieskeuriger geworden. Ik wil met fijne en respectvolle mensen werken. De goed betaalde klussen zijn ook vaak de klussen waar mensen heel erg onaardig zijn, omdat ze je zien als product in plaats van als mens. Je zou kunnen denken dat het erbij hoort en dat het nodig is om de top te bereiken, maar ik ben het daar niet mee eens. Als ik er niet op die manier kom, kom ik er wel op een andere manier. Sowieso ben ik nu gefocust op andere dingen. Ik ben nu ook bezig met een project om het taboe van selfharm te halen, zodat ik hier mensen ook echt bij kan helpen. Mijn doel is om elke dag met een gerust hart naar bed te gaan, wetende dat ik iets goed heb betekend en niemand heb beledigd of gekwetst.”

Alle foto’s zijn eigendom van Anna Ustian en met toestemming van haar geplaatst.

One thought on “Is Instagram fake? In gesprek met Anna Ustian

  1. Pingback: Mijn blogavontuur: ‘Wat een oppervlakkig gedoe’ – The Social Runway

Leave a Reply

