Recensie: Capture Your Style van Aimee Song

Tijdens dit blogavontuur krijg ik van verschillende kanten advies om mijn Instagram te optimaliseren. En ik moet eerlijk bekennen dat ik er hierdoor steeds meer mee bezig ben. Zo leerde Iris Nijboer mij altijd een archief aan foto’s achter de hand te hebben en denk ik door Adinda Kennedy beter na of ik die ene foto met dat wijntje wel of niet zal plaatsen. Vanwege al die tips en trucs dacht ik dat ik alles wel wist en was ik erg sceptisch over het boek Capture Your Style van de fashionblogger Aimee Song van Song of Style. Maar in het kader van goede researchjournalistiek (oké, de roze kaft van het boek hielp ook erg mee) bestelde ik ‘m toch. Vandaag ga ik als semi-Instagram groentje het boek doorgronden en vertellen wat ik ervan vind.

Aimee Song begon in 2008 als Interieur Design studente met bloggen. Haar intentie was om over haar vakgebied te schrijven maar toen een toevallig shot van haar outfit overladen werd met positieve reacties, besloot ze haar koers uit te breiden. Acht jaar later en zo’n vier miljoen volgers op Instagram rijker, is Song een van de meest bekende fashionbloggers, maar heeft ze haar beroep als interieurontwerper nog steeds niet opgegeven. Tegen Fashionista vertelt ze dat het hebben van een reguliere baan het realistischer en daardoor leuker maakt voor haar volgers. Ook kan ze zelf bepalen welke klussen ze wel of niet aanneemt, zodat het goed te combineren is met haar blogwerk.

Waarom een boek over Instagram?
Haar afwisseling in reisfoto’s en outfitshots zorgen voor een esthetische Instagramfeed, waardoor Aimee steeds vaker de vraag kreeg hoe zij dit deed. Welke apps gebruikt ze? Welke filters doet ze over haar foto’s? Wat zijn de do’s en don’ts? Hoe krijg je meer volgers? Aimee besloot hier gehoor aan te geven in de vorm van het boek Capture Your Style. Ook zij ziet dat Instagram meer is dan een platform voor mooie foto’s: “Het is het snelst groeiende social media netwerk met een betrokken community, een grote marketing tool voor merken, een plek waar Beyoncé haar album dropt en een plek waar je producten kunt kopen door een simpele ‘double tap’.”

Het boek is toepasselijk in een vierkante, ietwat kleinere vorm. Ook de vele foto’s in het boek zijn in de bekende gridvorm die Instagram hanteert. In het voorwoord prijst ontwerpster Diane Furstenberg de blogger als een ‘leading influencer’: “Aimee heeft de kunst van haar leven documenteren op Instagram zich eigen gemaakt, ze heeft een ongelooflijke charme en een scherp oog. Ze is in staat om door middel van foto’s emoties vast te leggen en haar chique stijl te presenteren.”

Capture Your Style bestaat uit zes hoofdstukken, of eigenlijk, zes stappen: van een telefooncamera 101 tot aan werken met merken en branded content. Maar ook vertelt Aimee erg veel over haar privé-leven. Zo werd ze vroeger gepest, waardoor ze al gauw troost vond op fora en blogs en was ze genoodzaakt om fulltime te werken om haar design studie in San Francisco te kunnen betalen.

Instagram 101
Na een uitgebreid verhaal over haar groei van fulltime receptioniste naar online influencer, begint het echte werk. Aimee vertelt alle ins en outs over Instagram en ook leert de lezer dat zij zo’n 90% procent van haar foto’s op Instagram heeft gemaakt met een iPhone. Smoesjes verzinnen dat je geen goeie camera hebt, zit er dus niet meer bij. Voor de lezer die nog geen Instagram heeft, of van plan is om volledig opnieuw te beginnen, is Capture Your Style een goede bundel aan informatie. Song legt het gebruik van de app namelijk in Jip&Janneke taal uit in het eerste hoofdstuk: waar de hashtags #ootd en #latergram voor staan, hoe je een goede username uitkiest, wie je zeker weten moet volgen, maar ook hoe je je telefooncamera optimaal kan gebruiken. Aan het eind van het hoofdstuk, wanneer je de basics onder knie zou moeten hebben, daagt Aimee je uit om zelf aan de slag te gaan.

Modebloggers hebben lef
In het tweede hoofdstuk vertelt Aimee Song meer over het incorporeren van mode in je Instagram foto’s. Kijk, dit willen we lezen. Zo is het volgens Song belangrijk om je goede kant te weten, maar ook deze te laten weten wanneer je gefotografeerd wordt. Een foto van onder genomen kan er bijvoorbeeld al voor zorgen dat je veel langer lijkt. En niet alleen de outfit zelf, maar ook de omgeving of de props zijn belangrijk voor een mooie foto. Populaire props zijn bossen bloemen, een mooie set portugeze tegels onder die designerschoenen en ijsjes (met name in de vorm van rozen). Het is goed om te weten, maar zeker niks nieuws. Open je verkenpagina op Instagram maar en je ziet meteen wat Song bedoelt.

aimee-song

Wat mij met name opvalt, is dat je flink wat lef moet hebben in het maken van je foto’s. Aimee Song moedigt de lezer aan om vooral op de stoel te gaan staan wanneer je een goede, overzichtelijke foto van je lunch wil. Ook zegt ze dat wanneer je geen fotograaf hebt, je makkelijk een vreemdeling kunt aanspreken om je foto’s te nemen, ook nog eens volgens jouw instructies (Ik zie het al voor me: “door de knieën alstublieft, dan lijk ik langer”). Na het maken van de foto, begint pas het echte werk: bewerken. Aimee vertelt over haar favoriete apps, zoals bijvoorbeeld Facetune en VSCO Cam. Geen filters of minimale filters zijn volgens Aimee de beste vorm om een foto zo realistisch over te laten komen. Wat je dan nog rest is het balanceren van de helderheid, warmte, scherpte en saturatie van de foto.

Een modieus dagboek
Wanneer je je foto’s hebt gemaakt en bewerkt, is het tijd om deze te delen. In het hoofdstuk Storytelling legt Aimee Song uit hoe je je feed kunt laten lijken op een modieus en chronologisch dagboek. Het is niet logisch en daardoor ook niet herkenbaar om in de ochtend een foto van je avonddiner te plaatsen. Je volgers zijn dan net wakker en willen nog helemaal niet aan avondeten denken. Een grappig aspect van dit hoofdstuk is het kopje ‘avoiding Insta clichés’. Ik dacht hier weer te lezen over die bossen bloemen, maar in plaats daarvan zijn volgens Aimee Song vooral de latte-arts en de workout selfies de echte boosdoeners.

De laatste twee hoofdstukken belichten de kans om van Instagram je werk te kunnen maken: groei genereren, merken en PR-bureaus te benaderen of het makkelijk te maken dat jij zelf benaderbaar bent. Maar ook voor merken en bedrijven deelt Aimee Song een aantal tips.

Om het al is het boek erg handig voor mensen die de Instagramwereld net ontdekken en dit meteen goed willen doen. Maar als je al een tijdje meedraait, merk je dat er veel bekende tips en trucs in Capture Your Style staan. Wel geeft het boek je meteen de motivatie om aan de slag te gaan met het creëren van nieuwe content. Ik ga nu dus gauw opzoek naar een zaakje waar ze ijsjes in de vorm van rozen verkopen en een kleurrijke tegelvloer hebben ;-).

One thought on “Recensie: Capture Your Style van Aimee Song

1. Pingback: Mijn blogavontuur: ‘Wat een oppervlakkig gedoe’ – The Social Runway