Ondernemen via Instagram: “Ik heb geluk dat ik er zo vroeg bij was”

Bron foto: Jaffary

Wanneer ik met Mustafa Jaffari probeer af te spreken voor een telefonisch interview, zegt hij dat hij even moet kijken wanneer hij tijd heeft: “Het is oktober, dus erg druk.” Dit jaar besloot de Zoetermeerder een tandje harder te werken aan zijn merk Jaffary, een merk dat voornamelijk door Instagram bekend is geworden. Na een tijdstip te hebben vastgesteld, bel ik hem om zijn succes te bespreken.

Je zei dat oktober een drukke maand is, heeft dit te maken met een nieuwe collectie?
“Ja ook. Ik ben bezig met twee nieuwe collecties en een vernieuwde website.”

Laten we even teruggaan naar het begin. Hoe kwam je op het idee om een eigen kledingmerk te beginnen?
“Eigenlijk komt dit door Kanye West. Ik was al fan van hem op jonge leeftijd en door hem ben ik ook geïnteresseerd in geraakt in mode. Zo’n zes jaar geleden kwamen zijn sneakers in samenwerking met Louis Vuitton uit en ik dacht: dat wil ik ook! Maar je kan niet zomaar een schoenenmerk beginnen zonder connecties. Ik probeerde het wel, maar een sample laten maken kostte 300 euro en toentertijd had ik dit geld niet. Ik begon daarom met het customizen van mijn eigen kleding.”

“Ik had toen niet genoeg geld om reclame te maken
en Instagram was gratis”

Wat customizede je zoal?
“Ik had bijvoorbeeld een jas, maar ook shirts, gecustomized en daar kreeg ik veel toffe reacties op. Toen dacht ik: daar kan ik wel wat mee. Ik bestelde wel eens kleding op een website uit China en legde dat bedrijf mijn ideeën voor en zij konden mij verder helpen. Samen met hen maakte ik een kleine collectie aan kleding. Ik claimde vervolgens mijn achternaam als merk, ik bouwde een simpele website en zo ontstond Jaffary.”

En had je van te voren al een strategie hoe je je merk zou promoten op Instagram?
“Nee, totaal niet. Ik had niet genoeg geld om reclame te maken en Instagram is gratis, dus dat is de reden dat ik die app ben gaan gebruiken. Ik was sowieso niet heel erg serieus met mijn merk, ik zat nog op school en vond het gewoon leuk voor erbij.”

Maar hoe kan het dan dat Jaffary in korte tijd zo erg groeide?
“Instagram bestond toen nog maar net, dus ik denk dat ik geluk heb gehad dat ik er zo vroeg bij was. Ook vroeg ik fashionaccounts en online influencers om Jaffary te promoten.

Hoe deed je dit dan? Stuurde ze je gewoon een berichtje?
“Ja, toentertijd had je nog geen Direct Messages, dus ik plaatste gewoon een comment of stuurde een e-mail wanneer het adres in de bio van het account stond. Door influencers jouw kleding te laten dragen en hen hier foto’s van te laten plaatsen op Instagram, promoten ze je merk. Maar achteraf denk ik dat ik het nog best slecht heb gedaan. Ik had er veel meer tijd in kunnen steken, maar Jaffary was toen nog niet echt een prioriteit.”

Wat had je zoal beter kunnen doen?
“Nou, ik heb geluk dat ik er zo vroeg bij was, maar juist om die reden had ik het nog beter kunnen doen. Nu begint zo’n beetje iedereen een webshop of eigen merk via Instagram, waardoor de concurrentie veel groter is geworden. Ook had Instagram eerst veel meer mogelijkheden voor ondernemers, omdat het onafhankelijk was. Nu Facebook Instagram heeft gekocht, is dit niet meer zo. Zo had ik bijvoorbeeld beter gebruik kunnen maken van bots. Weet je wat dat zijn?”

Nee, geen idee..
“Er bestaan websites waar je bots kunt kopen. Hiermee stuur je likes vanuit jouw account naar accounts die wel eens geïnteresseerd kunnen zijn in jouw product. Bijvoorbeeld naar gebruikers die de hashtag #streetwear gebruiken. Zo krijg je niet alleen aandacht, maar ook van de juiste doelgroep. Snap je?”

Aha, maar waarom kan dit nu niet meer?
“Het kan nog wel, maar door Facebook zit er nu een limiet op het aantal likes dat je kunt geven, dat was eerst niet.”

“Ik heb nog geen vakantiehuisje in het buitenland,
dus we zijn er nog niet.”

Wanneer dacht je: “zo, dit loopt toch best lekker”?
“Ik verkocht eerst mijn kleding via Instagram, voordat ik een online shop had. Toen ik merkte dat dit best wel lekker liep, zag ik er steeds meer een toekomst in en stak ik daardoor ook minder tijd in school. Ik besloot daarom ook te stoppen met mijn opleiding International Business Management na het behalen van mijn propedeuse in het tweede jaar. Maar ik heb nog geen vakantiehuisje in het buitenland, dus we zijn er nog niet.”

Maar je verkoopt nu wel schoenen, dus het loopt best aardig toch?
“Klopt. Zoals ik al zei was dit altijd waar ik naartoe wilde, door Kanye, maar ook door mijn opa. Hij was schoenmaker in Afghanistan en ik keek altijd naar hem op.”

Dat is wel een mooi eerbetoon! Hoe zie jij de toekomst voor je?
“Ik bekijk het per stap. Dalijk lanceer ik mijn nieuwe collecties en mijn nieuwe website, dus daar werk ik naartoe. Ik heb wel afgesproken met mezelf dat ik harder aan het werk ga. Voorgaande jaren besteedde ik misschien hooguit 10 uur per week aan Jaffary, maar nu heb ik een dure auto gekocht en die moet natuurlijk ook onderhouden worden. Dit geeft mij het duwtje in de rug om er meer tijd in te steken en alles er uit te halen wat er in zit.”

jaffary3
Bron foto: Jaffary

One thought on “Ondernemen via Instagram: “Ik heb geluk dat ik er zo vroeg bij was”

  1. Pingback: Mijn blogavontuur: ‘Wat een oppervlakkig gedoe’ – The Social Runway

Leave a Reply

