About

Foto: Hier interview ik TV-presentatrice Avishag Nagar tijdens Milan Fashion Week,  Lisa de Wolf Fotografie

Tijdens een gesprek met een modejournaliste over potentiële freelanceklusjes, vroeg zij of ik nog goede fotografen kende. Nadat ik een paar namen noemde, greep ze meteen naar haar telefoon: “Wat zijn hun usernames op Instagram?” Geen telefoonnummer, e-mailadres of website, maar het sociale medium gaf haar de antwoorden die ze zocht. In één oogopslag kon zij oordelen of zij de fotografe geschikt vond. Heeft ze een mooie feed? Heeft ze veel volgers?

Instagram was volgens oprichter Kevin Systrom bedoeld om mensen hun leven te laten delen door middel van foto’s, maar de app is zoveel meer geworden dan dat. Naamsbekendheid wordt door merken verkregen via Instagram, jongens en meisjes worden gescout als model door Instagram en geen schrijver of website, maar Instagram ontving in 2015 een Media award van de CFDA (Council of Fashion Designers of America). Instagram is snel, gratis en niet aan één locatie gebonden, het is big business. Maar tegelijkertijd kan Instagram een vertekend beeld geven van de realiteit en legt het veel druk op bedrijven en online influencers. Plaats je geen goede content? Dan zijn je volgers zo verdwenen.

Mijn naam is Loïs Laverne. Het ene moment kruip ik in de pen voor The Goaldiggers Club en het volgende moment knutsel ik moodboards in elkaar voor fotoshoots. Als ik kan kiezen wat ik later wil worden, is het een duizendpoot, maar dan wel een met Balenciaga schoenen. Met dit blog hoop ik een eerlijk beeld te krijgen en te geven over de invloed van Instagram op de mode-industrie. Dit doe ik door mensen te spreken uit de industrie, maar ook door de doelgroep van Instagram te ondervragen.

Altijd op de hoogte blijven van de artikelen? Like dan vooral de Facebookpagina van The Social Runway.

 

Leave a Reply

